Skolövningar
Inlärningen bör ske stegvis enligt de första nivåerna i den sk. färgtrappan:
Grön nivå – Kartförståelse, kartans färger, passa kartan och kunna följa ledstänger
Vit nivå – Tänka i vägval, kort eller lång väg, föremål bredvid ledstången, gena och snedda
Gul nivå – Karttecken för framkomlighet, höjdförståelse, kompass+kartläsning mot ledstång och kompass+kartläsning mot kontroll.
Från tidig skolålder, ex. årskurs 3, bör inlärning generellt ske på den gröna nivån. Enkla skogsvaneövningar och lekar är lämpliga att starta med för att få en positiv syn på naturen och träna motoriska färdigheter.
Det finns mycket bra inspirationsmaterial under http://www.orientering.se/skogsaventyret .
Här följer ett antal förslag på övningar för de olika nivåerna som kan användas för att lära ut grunderna i kartkunskap och orientering.
Några pedagogiska tips inför övningarna:
- Skapa trygghet. Starta övningarna i det trygga klassrummet, gå vidare till gymnastiksalen, sedan skolgården och sist till skogen. Låt eleverna göra uteövningarna tillsammans, gärna 2 och 2.
- Ingen tidtagning. Att orientera handlar om att hitta rätt: Låt eleverna i lugn och ro på koncentrera sig, utan tidtagning vid inlärning.
- Ha noggranna genomgångar. Visa praktiskt och repetera.
- Vid övningarna ska alla elever ha en egen karta.
- Anpassa övningarna efter elevernas nivå enligt trappan. Gör hellre för enkelt än för svårt
Klassrumsorientering – grön nivå
- Låt eleverna tillverka varsin miniskärm.
- Lägg ett blädderblock på golvet i klassrummet. Samla eleverna runt blocket. Rita gemensamt en karta över klassrummet.
- Dela in eleverna i två grupper. Låt den ena gruppen gå ut ur klassrummet med den andra gruppen placerar ut skärmarna i klassrummet. Markera på kartan var skärmarna finns.
- Låt eleverna som fått lämnat klassrummet komma in. Nu gäller det för dem att med hjälp av kartan hitta de andras skärmar
- Låt eleverna byta uppgift
Att tänka på: Försök få klassrummet så stort som möjligt på kartan, det är svårt att få plats att rita alla detaljer i klassrummet annars. Det viktigaste är att skapa förståelse för att kartan ritas rakt ovanifrån. Tänk att Ni befinner er i en luftballong svävande ovanför klassrummet.
Klassrumskarta – grön nivå
- Ge varje elev ett stort ritpapper och rita tillsammans en klassrumskarta. Läraren ritar på tavlan och frågar och förklarar vad det är som ritas.
- Det är alltid intressant att se hur olika kartorna blir, fast att alla har ritat av samma sak.
Att tänka på:
Säg till eleverna att göra klassrummet så stort som möjligt. Alla detaljer i klassrummet är svåra att få med annars. Det viktigaste är att skapa förståelse för att kartan ritas rakt ovanifrån. Tänk att Ni befinner er i en luftballong svävande ovanför klassrummet.
Gymnastiksalorientering – grön nivå
- Rita en enkel svartvit mallkarta i förväg över gymnastiksalens fasta föremål. Rita in något tydligt föremål, ex ett väggklocka, som underlättar att passa kartan. Komplettera inför lektionen med föremål som stolar, plintar, bänkar samt rita in ca 10 kontroller och två banor som startar i resp. hörn av salen. Kopiera kartan till eleverna. De rörliga föremålen gör att kartan kan varieras från gång till gång. (50 kartor, ca 20-25 kartor per bana)
- Rita en skiss på tavla eller blädderblock över hur du vill ha redskapen placerade i gymnastiksalen (dvs enligt kartan) och ge eleverna i uppgift att plocka fram olika redskap.
- Rita in kontroller som elevernas får placera ut. Ca 10 st. Här är det viktigt att kontrollera utsättningen.
- Dela ut kartorna med banorna. Låt eleverna starta i resp. hörn av salen. Byt bana med varandra.
Att tänka på:
Det tar tid att rita att rita på blädderblocket och att det kan ta tid att plocka fram redskapen och placera ut kontrollerna (lapparna). Använd små lappar som kontroller, så blir det lite svårare att hitta.
Att skriva små ledtrådar eller uppgifter på lapparna kan vara ett kul tillägg. Då får eleverna mer att tänka på. Det kan vara trevligt med en belöning när de löst ordgåtan eller uppgifterna.
Skolgårdsstjärna – grön nivå
Banor i en stjärna. Stjärnorientering är en metod som kan användas på alla tre nivåerna. Vid stjärnorientering återvänder eleven till startpunkten efter varje kontroll. Det är tryggt för eleven och det är lätt att instruera många samtidigt.
- Rita bara en kontroll på varje karta. Skriv en tydlig siffra på baksidan av kartan, så blir det lättare att hålla ordning på kontrollerna. Här hjälper Gävle orienteringsklubb till.
- Välj en central startpunkt på skolgården och välj ut ca 10 kontrollpunkter
- Rita minst fyra kartor för varje kontroll (ca 40 kartor är lagom för 20 – 25 elever).
- Placera kartorna i korgar så är det lätta att hålla ordning på kartorna.
- Eleverna bör göra övningen enskilt eller två och två. Det går att starta ca 10 st per omgång och vänta ca 30 sekunder mellan att starta olika omgångar.
Tänk på att:
Övningen går ut på att eleverna ska lära sig att lägga kartan på rätt håll, därför ska det bara vara en kontroll på kartan, så de får göra om proceduren varje gång de ska hitta en ny kontroll. Genomför övningen med riktiga skärmar. Tänk på att det tar lite tid att sätta ut skärmarna. Övningen kan kombineras med skolgårdsstjärna i bana för att fylla en hel lektion.
Samordna övningarna med andra klasser, så minskas förarbetet arbetet.
Skolgårdsstjärna i bana – grön nivå
Undvik långa banor, det skapar lätt osäkerhet. Gör banor i slingor där eleverna kan känna sig trygga och upplever stimulans genom att starta om på en ny slinga.
- Rita in flera kontroller på varje karta. Skriv in tydlig bokstav på baksidan av varje karta så blir det lättare att hålla ordning på banorna.
- Välj en central startpunkt på skolgården och välj ut minst 10 kontrollpunkter och rita minst fyra olika banor med två till fyra kontroller på varje. En kontrollpunkt kan förekomma på mer än en bana.
- Eleverna bör göra övningen enskilt eller två och två. Det går att starta ca 10 st per omgång och vänta ca 30 sekunder mellan att starta olika omgångar. Alternativt startar eleverna efterhand när de är klara med övning 3.
- Läraren finns vid starten och hjälper de som har problem att vända kartan på rätt håll.
Tänk på att:
Övningen går, liksom övning 3, ut på att eleverna ska lära sig att lägga kartan på rätt håll, därför ska det vara få kontroller på varje liten bana. Gör man övningen i samband med övning 3 kommer eleverna igång direkt, annars kan det ta någon bana innan de kommer igång.
Genomför övningen med riktiga skärmar. Tänk på att det tar lite tid att sätta ut skärmarna. Övningen kan kombineras med skolgårdsstjärna för att fylla en hel lektion.
Samordna övningarna med andra klasser, så minskas förarbetet arbetet.
Orienteringsbana – gul nivå
- När eleverna övat upp sig är det dags att göra längre banor på skolgården eller i anslutande grön områden, om skolgården tillåter det. Här hjälper Gävle orienteringsklubb till med färdiga övningar.
- Har man mindre skolgård får man lägga banor lite kors-och-tvärs för att de ska bli lite längre. För de flesta skolgårdar måste man dock ändå lägga flera olika banor, för att inte övningen ska bli för kort.
- Eleverna bör göra övningen enskilt eller två och två. Starta eleverna med ca 1 minuts mellanrum.
Tänk på att:
Göra övningen så lik skogsövningarna som möjligt, för att förbereda eleverna inför orienteringen i skogen. Använd riktiga kontroller, med stämplar och kodsiffror, och startkort. Samordna övningarna med andra klasser, så minskas förarbetet arbetet.
Är du osäker kontakta Solna OK för stöd.